söndag 26 april 2009

Premiärträningen avklarad idag.

Det var en ruggigt skön förmiddag och många samlades på sjön utanför limhamn för att seglingsträna som så många gånger förr denna vår.
Det var sista söndagsträningen som genomfördes och vi var så klart med på swe39 och vi satte dom nya North seglen för att testa lite.
Dom är lite annorlunda från dom gamla som vi var/är vana vid, framförallt så är focken helt annorlunda sydd och därmed så fick vi söka nya skotpunkter och ha en annan hissning än Edmans fockar.
Det ändrades lite hit och dit och vi hitta ganska snart bra trim med Northseglen oxå.
Vi som var ute var jag ,Mattias , Magnus A, Martin J och en gammal seglarpolare som släpades ut för några sköna timmar som heter Niklas.
Vi genomförde nog 5 race mot en till Express och 7-8 H-båtar och så var blogganders ute med sin pråm Grynet oxå. Hehe !
Kul nog så slog vi den stora Dehler 34:an i ena racet rätt rejält ;)
Dom var iofs lite underbemannade och det var även Sweet Emma expressen som saknade en gubbe.
Kort och gott så var det 2½ sköna timmar på sjön mellan lite bojar och en ambitiös farbror som skötte start och målgång åt oss.
Vi var först i mål i alla utom sista racet då alla var mer eller mindre förvirrade var vi skulle runda på första kryssen.

Har tyvärr inga bilder att bjuda på men det kommer nog framöver.
Nu ser vi fram emot att träna lite nästa vecka oxå och sen så är det racepremiär på torsdagsseglingarna i MSS den 7:e maj.
Då går vi på knock :D !

5 kommentarer:

Anders Nilsson sa...

Mattias
Vårt första pass startade vi efter er alla för att bara vara med och köra. Då är det ju inte konstigt att ni var före. :-)
I andra passets start tjyvade vi och rundade om. Gick ändå bra undan för att vara bara tre ombord.
Bertil, Carl-Henrik och jag slet hårt trots den lätta vinden.

mattias a sa...

Tss...men ändå ;)
Du har så mycket mera segel så det borde gått fortare, vi läste skiftena fint och gled ifrån mot mål.
La gippen perfekt på målrakan och stack ifrån starbåten och närmaste h-båt.
Men ni kämpa väl på 3 man det håller jag me om.
All cred ska ni ha för det tycker jag.
Men du måste erkänna att ni hade haft roligare i Carl-H´s Express ;)

Mårten Skällenäs sa...

...såg att du är fotointresserad, synd du inte vann med: http://www.maringuiden.se/data/bildtavling/rosta.php?bild=513
;-)

/YXI

mattias a sa...

Hemskt synd ja vet ;)
Det är en snygg bild i motljuset.
Ni ska inte segla vm i tyskland med yxi i sommar eller ?
Har för mig det går där nere nånstans Mårten.

Mårten Skällenäs sa...

Japp VM går I Kiel för X-35... Vi kör ju en lite softare approach med kompisar, kollegor och familj etc i besättningen. Under X-Yachts Gold Cup förra året hade vi faktiskt 5st Skällenäsare i besättningen. (dvs alla som finns)

Det hade var riktigt kul med VM, men det tar tyvärr för mycket tid som varken familjen eller gastarna kan hitta, sen att det ligger över midsommar gör tyvärr inte besättningsraggandet lättare... :-).

Vi fick i alla fall på masten igår! Nya segel kommer med Martin i morgon, nu börjar snart livet igen.....

Fler bra bilder finns på www.medikat.se/x35 under galleri. (Vissa väldigt lika din)