fredag 1 maj 2009

Limhamn - Århus med J80 ?

Aktivmera har sålt deras 4 J80 till ett nystartat danskt projekt som ska köra matchrace i århus. I tisdags så skulle 2 av dom sålda båtarna seglas över till jylland och dom behövde någon som kunde segla dit ena båten så jag hoppade på. Jag och en dansk kille som hette Bo skulle segla den ena båten och Ericsson 3´s inport race taktiker Rasmus Köstner och hans polare Christian skulle segla den andra. Vi kom iväg vid halv 4 från limhamn och drog norrut mot själlands norra spets, dock så blåste det inte så värst mycket. Vi gick med stor och genua från hamnen och den andra båten som kom ut lite före oss ca:15 minuter valde att gå med spinne och stor direkt. Vi la upp taktiken så att vi skulle gå norr mot pinhättan och sen upp till gräsrännan utanför landskrona och hoppades på att dom andra skulle gå på västsidan om ven, nu blev inte fallet så utan dom gick öst om en distans i sidan på oss. Vi höll på att segla ifatt dom efter gräsrännan då vinden vred något så dom var tvugna att gå brantare och nu blåste det rätt ok och vi krängde en del och gjorde 7.5-8 knop och tog in på dom. Vi såg gång på gång hur dom krängde till och spinnakern rasade. Ju längre norrut vi kom kunde vi så falla lite till för att sikta mot kronborgs slott och vinden vred tillbaks mot ost igen och vi kom aldrig ikapp Rasmus och Christian utan gick ett par hundra meter bakom dom hela tiden upp till gilleleje. Vi kom upp mot gilleleje och vid 23 tiden så gick vi in där för att sova några timmar. Den andra båten fortsatte hela natten mot århus, i vind trodde vi men vi fick senare veta att dom kört motor hela natten på bensinen som vi ångrade att vi inte tog med i vår båt :(
Vid halv 6 på onsdagsmorgonen så drog vi vidare upp mot själlands odde och det blåste faktiskt rätt bra då, kom ut och satte spinnaker direkt och drog norrut i 8 knop ungefär.
2 timmare senare när solen sken gött och vi käka lite frukost i form av runda polarbröd och te och lite ahlgrens bilar så dog vinden helt och hållet.
Vi starta motorn där bak som vi hade fyllt upp i den lilla 1.5 liters tanken innan vi drog och körde 40 minuter sen kom det vind igen.

Lite märklig känsla att se ett spegelblankt hav bara fyllas upp med små krusningar på 5 minuter från att ha varit helt blank.......men jäkligt välkommet kan jag säga.

Motor i all ära men det är fanimej inge skoj att sitta och lyssna på brummandet.
Dock så varade inte lyckan så länge :( vid 11 tiden var det så dags igen för mindre vind som typ avtar på 5 minuter och bara helt dör ut.
Vi sitter återigen och driver , dock i medström åt väster mot jylland denna gång.
Det dröjer över 2 timmar innan vi får vind igen och kan segla nåt så när.
Som mest gjorde vi 2 knop över grund i medströmmen så vi kom på rätt håll, det hade varit jävligt surt om vi åkt bakåt.
Under tiden vi väntade på ny vind så snacka vi skit om allt möjligt och gjorde slut på lite av provianten och Bo satte igång och värma på lite käk på den medtagna minispisen från Biltema.
Det blev delikata frikadeller och Willys potatissallad som var halvkall från att ha stått under durken hela tiden.
Vid 13 tiden så börjar det blåsa lite och vi kan segla ordentligt igen, Bo styr nu och jag tog min sovsäck och la mig med den som kudde på däck och slaggade ett par timmar.
När jag vaknar igen så har vi passerat själland odde, en stor cementklump med fyr på.
Vi har gått förbi en ö i horisonten oxå som man knappt såg i diset men den var där, minns inte vad det hette.
Shit som man längdade efter att ha en kall öl ombord när det var så gött väder alltså.
Vi valde ju att släpa med oss 9 liter vatten istället.
Ångrar det bittert i efterhand.
Nu seglade vi på mot århus i några timmar för att ännu en gång bli besvikna och hamna i stiltje igen....suck och son of a bitch tänkte och sa man några gånger.
Men va fasen, skjort o t-shirt hela dagen och bonnabrännan har kommit för att stanna.

Vid halv 6 tiden på kvällen så hade vi 14.7 distans kvar till slutmålet och då sa gps´n att vår ETA var 06.40 på morgonen efter och jag tänkte wtf....inte 12 timmar till på denna skorven.

Resultatet av det var att Bosse ringde en kompis som efter mycket och o men kom ut till oss och skulle dra oss in sista biten.
Det dröjde dock ända till halv 9 på kvällen innan polaren kom ut med en rib och börja dra oss in.
Killen som kom ut och skulle hämta oss valde att hoppa över hos mig i segelbåten och Bo satte sig för att dra oss in i makliga 8 knop.
ETA var nu lite innan 23.00.
Det braiga med den dealen var att han som kom ombord hade ÖL med sig, fy satan så gott det smakade med 2 snabba gröna tuborg.
Vi var iland inne i århus lite efter 11 på kvällen.
Nu började då nästa äventyr.
Hörde under dagen att en snubbe skulle köra till köpenhamn och att jag skulle lifta med han tid, visste inte vad han hette eller om han väntade på oss.

När vi kom in till hamnen så kom en silvrig porsche boxster S infarandes på hamnparkeringen och ut hoppas Jes Gram-Hansen som styrt på Mascalzone-Latino i americas cup och nu seglar massa andra båtar , bl.a Farr 40 i medelhavet på nån cup och lite andra matchrace event.
Tyckte mig höra av Jes på vägen ifrån hamnen att det var 34 mil till köpenhamn och då jag vet att han e biltokig och gillar att köra fort så tänkte jag att detta kommer att gå undan.

Mindre än 2 timmar senare så kliver vi ut ur porschen i huvudstan och jag slaggar på en tältsäng i hans lägenhet tills torsdag förmiddag och jag är åter i malmö vid 13 tiden och efter lite båtfix på expressen så var jag hemma i lödde ca:16.00 och jag är nu duktigt sliten och somnar i soffan framför teven.
Idag fredag så har danskarna tänkt att segla hem dom andra J80´na.

Farsan kom och fråga mig om jag var sugen på att segla hem en 64 fotare från andra sidan atlanden innan jag lämna malmö men njae....e lite sugen ändå men det går ju inte med hem och familjen.
Shit nu e jag sugen på att sticka ut med expressen minsann.