lördag 15 augusti 2009

Hemma igen efter segern på Ven Runt 2009

Morgonen inleddes kl. 7 med uppstigning och avresa till Råå kl 8.00 och Daniel Landström mötte upp på parkeringen och sen åkte jag o mange o danne upp.
Väl uppe mötte Per Rauer upp och vi kom fram till att idag ska vi vinna Ven Runt igen.
Starten gick kl 10.20 för vår del i ösregn och 8-11 m/sek och vi kryssade söderut mot en boj söder om ven för att sen köra spinnaker över på västra sidan och upp längs ven och runt en boj strax norr om ven och in mot råå igen och i mål.
Seglade kanske 30 distans eller nåt sånt och vi gick i mål efter 3 timmar och 16 minuter som klar etta i expressklassen som vi har gjort nu ett antal ggr.
Vi trodde att om vi startade på kryssen och gick in mot land och körde första halva biten söderut in mot land så skulle vi ha minskad motström på vägen ner då vi rekade innan starten och då var strömmen nordgående.
Vi slog ett antal ggr in längs kusten och hade rätt bra med vind och nästan ingen sjö och vi lämnade snabbt dom andra expresserna i klassen.
När vi väl kom ner och skulle runda bojen söder om ven efter 2 timmar kryss så blåste det upp mot 13-15 sekundmeter och jag var lite skeptisk om vi verkligen skulle hissa spinnakern då det var lite för brant men efter nån minut så var det bara att hissa och vi fick en helt galen resa norrut med blåsan uppe.
Som mest visade loggen 14.7 i en surf, vi låg aldrig under 10 knop under hela vägen upp längs västra sidan på ven !!!
Nära att broacha ett par gånger men det klara sig, Per hann till o med att käka "takeout" från gårdagens kinaresturangbesök och danne drack pilsner.
Jag satt o höll krampaktigt i pinnen för att styra emot så inte det skulle skita sig.
Vi tog ner innan rundningen och satte focken några minuter innan vi satte spinnaker igen mot den gula pinnen som vi skulle runda innan målgången i råå.
Trots att det var skitväder under nästan hela racet så när vi gick mot mål så var regnet borta och vi var bara glada att vi höll såväl X99 or och X35 och en o annan blogganders långt bakom oss i mål !
Vi beslöt oss för att lasta upp swe39 på trailern efteråt istället för att segla söderut i veckan då dom hade en kille med kranbil som sponsrade oss och 2 till med kranlyft på i vattnet igår och upp idag.
All eloge till kranförar´n ! Tack som fasen alltså.
Nu så står den och torkar efter dagens race och nästa tror jag kan bli Oktoberpokalen i stockholm men det måste lösas lite trådar först.
Som vanligt hade RHSS dukat upp med Öresunds fetaste prisbord och vi vann en sweet Moccamaster kaffebryggare som klassvinst och sen fick vi 2000:- i presentkort hos Hjertmans i råå och handla för.
Det blir ett par nya spinnakerblock att ha på pulpiten längst bak eftersom dom gamla gick åt helskotta på SM.
Tack till boysen ombord idag, Mange och Per och ovanligt inlånade daniel !